RC: Kdo je Griša? Tak trochu ruský Harry Potter...

12:00:00



Na tuhle knihu jsem se těšila, ač se mí víc líbila původní obálka. Ta česká je sice hezká, ale  originální podle mě víc odpovídá celému příběhu a místu, kde se děj odehrává. Anotace slibuje něco nového. Četla jsem na Grišu moc hezkou recenzi, která mě ke čtení nalákala ještě víc! Opravdu jsem očekávala něco, co mi v rámci YA literatury konečně vyrazí dech. Musím s politování oznámit, že se nic takového nekonalo. Žádný ohňostroj emocí, zkrátka nic. Tenhle příběh jsem už četla milionkrát, v jiných verzích, od různých autorek. Ale co mě odradilo nejvíc, byla absolutní neoriginálnost! Griša je takový ruský alá Harry Potter v sukních - pravda, dost nepovedený.

(Myslím ale jen v rámci malé "podobností", protože tahle kniha má do HP milion světelných let - co se týče fantazie autorek, tak hádejte, která z nich dvou je nepřekonaný machr?)

Nepřipomíná vám to něco? Hlavní hrdinka má na ruce jizvu od dětství, kterou si neustále hladí? Je to pozůstatek něčeho, co se stalo v minulosti. 

Alina je sirotek, který ztratil oba rodiče. Když náhodou přijde na své schopnosti, o kterých dlouho nevěděla, musí nastoupit do (školy?) paláce pro Grišy. Tam dostane stejnokroj, kterým prezentuje svou frakci, či co. A všechno probíhá tak nějak podobně jako v Bradavicích. Na každém kroku jí je předhazováno, jak je vyjmečná, že jedině ona je nadějí na lepší svět. Existuje totiž pradávné zlo, které může porazit jen někdo s jejími schopnostmi. 

Co se týče milostné linky, tak věřte, že ta je průhledná. Okamžitě budete vědět, kdo bude její vyvolený a koho Alina okouzlí. Protože, ač dle jejich slov není moc hezká, tak prostě, když jste hrdinka celé knihy, musíte mít přece to nejlepší, ne? A proč tohle štěstí nemít rovnou dvakrát? :D Jediné, co snad může být takové malé plus, je čtivost. Opravdu to není špatně napsané, ale to je tak všechno. Postavy mě nenadchly, pro mě nedostatečně vykreslené a plastické, takže vlastně ani nevím, co bych o nich napsala. Jsou tu takové ty archetpy, které dobře fungují v každém příběhu. Ze služky je skvělá kamarádka, záporák vás okouzlí, nebo tady je nejlepší přítel, který... :)

Dialogy mi přišly povrchní a hodně nevyzrálé - takové plkání o ničem. Styl je jednoduchý, takže to bez problémů zvládnete, ačkoliv jste třeba unavení. Není to složitý příběh, který by vyžadoval extra pozornost. A když přeskočíte pár stran, ani tak se neztratíte. Autorka se totiž s nějakým složitým dějem nenamáhala. Není to kniha, o které by se dalo říct, že je do detailu promyšlená - alespoň mě se to nezdálo. 

Výsledek obrázku pro shadow and bone

Hodnocení Ricka Riordana na přebalu knihy říká toto: „Bardugo dokázala dostat do jediné knihy všechno – úžasný příběh, dojemnou romanci a neuvěřitelné tajemno.“

Nic takového jsem v knize nenašla. Úžasný příběh? Pokud tohle nebude vaše první kniha, tak věřte, že tohle už jste někde četli. Dojemná romance? Mě teda nedojala. A neuvěřitelné tajemno? Tak já nevím, ale já jsem celou dobu věděla, kam příběh směřuje. V knize nenastal žádný zvrat, který bych nečekala.  Fakt jsem se těšila, že to bude nějaká bomba, ale nebere mi to srdce ani dech... Prostě nic! Já vím, že jsem knihu dost zkritizovala, ale jinak to nešlo. Mnohem raději bych psala pozitivní recenzi a ztrácela čas nad lepším fantasy příběhem! Ono by snad ani nevadilo, že je to neoriginální, každý nemůže stvořit nový svět. Ale příběh je strašně předvídatelný, opravdu nad ním nezažijete stavy, které vám vyrazí dech a řeknete si, páni! Já vím, že už se opakuji, ale je to tak. Ani ty postavy mě neokouzlily. Možná to bude i tím, že jsem před touhle knihou četla Sandersona, který píše vysokou fantasy - jeho světy a magie bývá do detailu promyšlená. Oproti jeho světům mi tahle fantasy přijde hodně chabá a nepromyšlená. Bohužel. Takže Griša je kniha, kterou si klidně přečtete... jestli chcete. :D


Světlo a stínyAnotace: Ravka, kdysi mocná a hrdá země, se otřásá v základech. Pás neprostupné temnoty obývaný krvežíznivými nestvůrami, ji rozdělil na dvě části. Její budoucnost leží v rukou nic netušící dívky… Alina nikdy v ničem nevynikala. O to víc je překvapena silou, která se projeví v okamžiku, kdy je se svým regimentem napadena a jejímu nejlepšímu příteli hrozí smrt. Jejích výjimečných schopností si všimnou na nejvyšších místech a dívka je dopravena na královský dvůr, kde se má naučit ovládat své dosud nezkrocené schopnosti. Má se stát grišou – členkou privilegované vrstvy mágů a kouzelníků. Jenže nic v tomto světě plném přetvářky není tak, jak se jí snaží namluvit. Alina proniká do tajemného společenství grišů a poznává blíž i jejich nejvyššího mága, okouzlujícího Temnyje. Postupně přichází na to, že vše, co se kolem ní děje, má jediný cíl. Zneužít její jedinečnou moc proti celé zemi i proti ní samotné. Pokud se nechce stát loutkou v rukou zla, musí uprchnout. Jediná možná cesta však vede tam, kam se jiní neodvažují. K pásu neprostupné temnoty…

You Might Also Like

3 komentářů

  1. Mam ji doma a tohle je snad prvni negativni recenze na kterou sem narazila. Sakra a to jsem se na ni do ted docela tesila :D

    OdpovědětVymazat
  2. Mam ji doma a tohle je snad prvni negativni recenze na kterou sem narazila. Sakra a to jsem se na ni do ted docela tesila :D

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrá recenze. Zajímavý postřeh - s tím Harrym Potterem. Grišu mám přečtenou a mám podobné dojmy - rychlé čtení, které pobaví, ale tak trochu předvídatelné a "holčičí" zápletky. Young adultka křížená s fantasy.

    OdpovědětVymazat

.

.

Subscribe