RC: Vadná - Cecelia Ahern

9:11:00


Kolem téhle knihy jsem dlouho chodila v domnění, že jde o nějaký hloupý erotický román. Nevím proč, asi to ve mě evokovala ta obálka, která absolutně nesouzní s obsahem příběhu. Ceceliu Ahern, která je u nás poměrně známá, jsem ještě nečetla, takže jsem vůbec nevěděla, co mám očekávat. Ale pokud vím, je to její první YA počin, jenž se nese v duchu dystopie. Do Vadné nebylo těžké se začíst, je psaná takovým tím obyčejným, ale hodně čtivým stylem. Takže stránky docela rychle ubíhají. U téhle knihy mě nejvíc dostal námět, který je podle mě velmi originální. Ještě jsem nic podobného v tomto žánru nečetla. 

Celestine je klasická americká dívka, která je téměř dokonalá. Oprava, ona je dokonalá! Její život by si přála každá mladá žena v jejím věku. Ve škole je úspěšná, po dokončení jí čeká skvělá kariéra. Ba co víc, chodí s úžasným klukem, který ji nepochybně miluje. Žije na dokonalém místě, kdy bydlí snad jen vlivní lidé. Lidé na úrovní, kteří vždycky ví, co je třeba udělat a jak se zachovat v souladu s pravidly jejich země. Ví, co je dobré, a co je naopak špatné. A VADNÍ jsou TI špatní... Červík pochybnosti v ní začne hlodat poté, kdy se nečekaně stane svědkem scény před jejich domem. Dokonalá sousedka je označená za VADNOU! V Celestine něco toho dne zůstane. A ač je stále přesvědčená, že  vadní jsou ti špatní, jedno ráno jí přemůže soucit. Soucit a logika. Jednomu z nich pomůže... protože, co by mohlo být špatného na pomáhání lidem? V pravidlech je však řečeno, že napomáhání těmto bytostem se neobejde bez trestu. Dokonalý člověk se rázem stane jedním z nich. A tak se stane, že se hrdinka ze dne na den ocitá na té druhé straně barikády. Její život se od základu mění. Co na tom, že ještě den předtím byla oblíbená? Nyní se stává terčem posměchu, všichni ti dokonalí na ní hledí s opovržením a znechucením. Čeká na ní nejedno příkoří. 

"Teď už chápu, proč lidi čtou, proč se rádi ztrácejí v životě někoho jiného. Někdy si přečtu větu a úplně sebou škubnu, protože vyjadřuje něco, co jsem nedávno cítila i já, jenomže jsem to nikdy neřekla nahlas."

O téhle knížce se těžko něco píše, protože tolik emocí, které jsou v ní obsaženy se prostě nedají zhodnotit v nějaké recenzi. Vadnou si člověk musí přečíst, aby pochopil myšlenku. Příběh nemá daleko k našemu světu, vlastně mi přijde, že je psán o našem světě. O naší společnosti. Mít svůj názor se dneska  totiž nenosí. Přátelé, od kterých byste čekali, že se za vás postaví to neudělají, protože se budou bát hněvu společnosti. Když pomůžete někomu, kým svět opovrhuje, bude svět opovrhovat vámi. Když vyjádříte svůj názor, který se neslučuje s názorem většiny, budete muset čelit krutým nadávkám, které se posléze snesou na vaší hlavu... 

Kniha mě mile překvapila, byla psáná s citem a autorka zbytečně příběh nenatahovala. Všeho bylo tak akorát. Překlad je podle mě skvělý, neshledala jsem na něm žádnou vadu. To píšu zejména pro ty, kteří knihu nechtějí číst jen z toho důvodu, že jí vydalo nakladatelství Omega. Chyb jsem skutečně našla minimum. V jiných knihách, od jiných nakladatelství jsem jich kolikrát viděla podstatně více. Vím, že dneska je móda nečíst Omegu, ale připravujete se o dobré čtení. A ještě jednou opakuji, že překlad byl v pořádku. Kniha je psána příjemným stylem, zařadila bych ji mezi chytré YA této doby, které mají skutečně nějakou hloubku a výpověď. Celestine je sympatická hrdinka a čtenář nakonec musí obdivovat její odvahu. Končí to v tom nejnapínavějším momentě a osobně se těším na druhý díl, který doufám brzy vyjde. 

VadnáCelestine North má skvělý život. Je vzorná dcera i sestra, spolužáci i učitelé o ní mají jen dobré mínění a ona sama randí s okouzlujícím Artem Crevanem. Ale pak se Celestine dostane do situace, ve které musí udělat zásadní rozhodnutí. Poruší pravidla a nyní čelí důsledkům svého rozhodnutí. Mohla by být obviněna, odsouzena a označena jako VADNÁ. Ve svém dechberoucím debutu pro dospívající čtenáře líčí autorka několika bestsellerů společnost, pro kterou je na prvním místě dokonalost ve všech směrech a jakýkoli nedostatek či VADA jsou potrestány. A v této společnosti musí mladá dívka udělat rozhodnutí, které jí může stát vše...

You Might Also Like

3 komentářů

  1. Tohle jsem uplne mijela, bylo mi to desne nesympaticky nazvem a obalkou, ale ted kdyz to ctu, asi sem udelala chybu, vypada to skvele!

    OdpovědětVymazat
  2. Tohle jsem uplne mijela, bylo mi to desne nesympaticky nazvem a obalkou, ale ted kdyz to ctu, asi sem udelala chybu, vypada to skvele!

    OdpovědětVymazat
  3. Tak na zakklade tvoje recenze jsem si knizku nakonec porrdila :)

    OdpovědětVymazat

.

.

Subscribe